Na naši spletni strani Avtomanija.com uporabljamo piškotke, s katerimi izboljšujemo vašo uporabniško izkušnjo in vam zagotavljamo ustrezne vsebine in oglaševanje. Z nadaljno uporabo naše spletne strani se s tem strinjate.

Nadaljuj...
promet   |   Promet
Zakaj so vozniki električnih skirojev ranljivi?
Red bo zavladal na naših cestah tudi za vse bolj priljubljene električne skiroje, največ pa za varnost lahko in morajo storiti vozniki sami.
Artur Švarc
3. oktober 2019 | 7:56:40

Električnih skirojev vsak dan videvamo več na naših cestah in čeprav so zaenkrat »uradno« še prepovedani, se bodo kmalu izenačili s kolesi, mopedi in ostalim, kar se premika hitreje od pešcev. So relativno lahki, kompaktni, manjše lahko odnesemo s sabo v stanovanje ali službo, dosegajo dober potovalne hitrosti – vse to govori v prid priljubljenosti

Za razliko od kolesarjev, ki vozijo z velikimi kolesi in so relativno varni pred neravninami, jamami in vdrtinami, imajo vozniki skirojev dve težavi, ročico krmila, postavljeno na skrajni sprednji točki vozila in relativno majhna kolesa.

Za začetek je treba nekaj vedeti o fiziki – ročica krmila, postavljena visoko nad sprednje kolo, je kar se tiče navora celotnega vozila, enostaven razlog, da se skiro ob najmanjšem premiku težišča prevrne čez sprednje kolo naprej. Majhna kolesa prav tako pripomorejo k temu, da se skiro nenadoma lahko zaustavi ob oviri kot so na primer robniki in se s pomočjo prej omenjene lastnosti krmila zlahka prevrne čez nos. Večja kot je hitrost, hujši je padec.

Zaščitna čelada je pohvalna, vprašanje pa je, če vozniki pričakujejo, da jih bo nekdo obšel tesno ob avtomobilu.

Zato ni malo voznikov skirojev, ki že uporabljajo zaščitno čelado, tako kot kolesarji, sploh ker je možnost padca precej večja.

Druga težava je vožnja po površinah, namenjenih pešcem – hitrost tam naj voznik skiroja prilagodi pešcem. Ti so precej počasnejši, pa tudi agilnejši od skirojev (seveda tudi koles) in lahko z nenadno spremembo smeri hoje presenetijo voznika skiroja, ki ne uspe ne spremeniti smeri, kaj šele zavreti. Največ smrtnih poškodb v tujini je povezanih prav s trki s pešci in ovirami.

Tudi, ko bodo skiroji enkrat uradno postavljeni na kolesarske steze, je treba vedeti, da se jih bodo morali ostali udeleženci najprej navaditi, zato je priporočljivo, da ne pretiravamo s hitrostjo, da so skiroji opremljeni z enakimi svetlobnimi telesi kot kolesa in mopedi in da predvsem upoštevajo, kdaj imajo in kdaj NIMAJO prednosti. Nova zakonodaja bo skirojem omogočala tudi vožnjo izven mest, zato tudi svetlejša oblačila in ponoči dodatni odsevniki lahko pripomorejo k pravočasni opaženosti.

Raziskava, ki jo je opravil inštitut v Teksasu v ZDA, je pokazala, da se je kar tretjina od voznikov električnih skirojev poškodovala že na svoji prvi vožnji. Dve tretjini sta se poškodovali, preden so se peljali devetkrat ali manj. To kaže, da bi morda bila potrebna tudi posebna »avtošola« za voznike skirojev in morda celo neke vrste izpit.

Naglavni greh, ki ne zadeva samo voznikov skirojev, pa je uporaba mobilnih naprav ali predvajalnikov. S slušalkami na ušesih se človeški možgani osredotočijo čisto na druge stvari in že v nekaj deset sekundah – o tem bomo kmalu objavili razlago strokovnjaka – izklopijo zaznavanje okolice, kar je včasih ključnega pomena za preprečitev nesreče. Enako tudi vožnja z eno roko in buljenje v mobilni telefon. V primeru presenečenja za voznika, ga bo v najboljšem primeru nastradal samo mobilnik, ki bo šel po tleh, v najslabšem pa voznik sam. Zato, telefonirate ali brskate po Facebooku lahko pozneje ali pa tudi nikoli.

Za električne skiroje veljajo (bodo veljala) enaka pravila kot za kolesarje in dobro je imeti v mislih, da z izsiljevanjem prednosti in brezbrižno vožnjo 10-kilogramski skiro nima praktično nobene možnosti proti težjim udeležencem v prometu. V primeru trka večinski del energije nosi nezaščiteni voznik sam, ki to energijo potem prenese v smeri gibanja, pa naj bo pred njim robnik, zid, avto ali pešec. Poškodbe glave, zapestij in bog ne da še kaj hujšega so pri skirojih bolj verjetne od na primer mopeda ali skuterja, kjer je voznik vendarle do neke mere zavarovan. Pri skiroju zaščite oziroma oklepa – ni!

Za varnost lahko največ storimo sami, da električne skiroje vozimo kot pripomoček za pot od točke A in B na odgovoren način (in ne kot vojaško letalo v nizkem preletu ali kot na dirki), poskrbimo za ustrezno zaščito in naredimo vse, da pazimo tudi na ostale udeležence. Za norenje in vragolije pa obstajajo ustrezni poligoni. Nihče si ne želi po neumnem polniti državnega proračuna s kaznimi in prostih mest na pokopališčih.

Za dodajanje komentarjev morate biti prijavljeni.
neocheck
@Aichi lepo napisano! moje mnenje je da bi morali biti prepovedani na pločnikih, ker kolkr mi je znano tudi kolesarji ne smejo vozit po pločniku tudi tam kjer ni kolesarske steze... glede peš con - kje ti bo skirist prilagodil hitrost peščcem, če jo še kolesarji ne.....
3.10.2019 9:13:36
neocheck
dodatek: vsaj kolko jst razumem predlog ureditve skir je, da itak bodo prepovedani na pločnikih (vsebinska razlaga), saj območja za pešce ne moremo enačiti s pločnikom... https://zakonodaja.com/zakon/zprcp/32-clen-obmocje-za-pesce
3.10.2019 9:20:02
Msport2
Dobre članke pišete.👍
3.10.2019 11:08:13
skrivo
Dobro napisano. Je pa zadeva tako kompleksna, da nisem prepričan, da je možno napisati zakonodajo, ki bi bila dobra za vse. Če bi vsi upoštevali zadnji odstavek članka, pa problemov itak ne bi bilo!
3.10.2019 15:16:20
spartan
El. skiroji so dobra zadeva in ze spreminjajo urbano mobilnost; bolje se je peljati s skirojem, kot z avtomobilom. Poleg tega ne ustvarja izpustov (o tem raje v kaksni drugi temi). Imam izkusnje s tem, zadeva je s sedezem. Uporabna, gre kot moped s 25 km/h in dobesedno zakon za mesto.
4.10.2019 21:48:11
spartan
Kar se pa tice vse prometnih udelezencev v Lj, imam slednje izkusnje; vsi in res prav vsi, od pescev, voznikov mopedov, kolesarjev in voznikov avtomobilov - so enostavno brezobrazni. Vecina.
4.10.2019 21:50:24
sompnbrurl
Jaz ne razumem zakaj bi uporabljal el. skiro, ki je onevaren, škodljiv okolju s svojo baterijo in porabo (tudi elektrika potrebuje izvor). Zakaj je boljši od kolesa, ki ti ne crkne zaradi pomanjkanja goriva, ga ne raznese, nič ne žre razen maščob v telesu... trendi trendi
4.10.2019 22:55:56
spartan
Evo, sem vedel da bo eden spilferderber Imas el. skiroje z vecjim dometom tudi po 50 km, vecjimi kolesi, variante s sedezi in lahko ga neses zraven povsod (teza pod 10 kg). V primerjavi s kolesom ga lahko vzames zraven bilo kje...bicikl ne mores zloziti, poleg tega ima (standardno) vsaj 20 kg in kradejo jih v Lj kot srake. Zakaj je bolje kot bicikl? Z njim lahko gres brez tezav v sluzbo (ne uporabis avtomobila, ki je bistveno vecji onesnazevalec), napolnis ga v parih urah pa se presvican nisi (kar zna biti za pot v solo ali sluzbo kar pomembno).
4.10.2019 23:30:37
spartan
Vglavnem komfort pobi, komfort....stare dobre kotalke in rolke iz mojih mladih dni je pac cajt povozil. Kaj cmo, tako to je
4.10.2019 23:32:00
neocheck
@Spartan.... današnji Dnevnik: "V naboru ponudnikov električnih skirojev so tudi modeli s sedežem in zavidljivimi končnimi hitrostmi. Če imajo sedež, so to mopedi, poudarjajo na ministrstvu za infrastrukturo, zato morajo biti registrirani, vozniki pa morajo nositi čelado. Vodstvo policije bo to dejstvo šele zdaj sporočilo uniformirancem na terenu." .... ja in šele sedaj!!! @spartan si pa itak falil bistvo teme...žal...
7.10.2019 11:52:12

O Avtomaniji

Kontakt z nami

Podportali

© Copyright 1999-2019 Avtomanija