Na naši spletni strani Avtomanija.com uporabljamo piškotke, s katerimi izboljšujemo vašo uporabniško izkušnjo in vam zagotavljamo ustrezne vsebine in oglaševanje. Z nadaljno uporabo naše spletne strani se s tem strinjate.

Nadaljuj...
Mačka francoskega porekla
Zanimivosti   |   Obisk helikopterskih posadk SV - 3. del
Mačka francoskega porekla
Slovenske helikopterske enote imajo tudi štiri AS532 Cougar. Čeprav je optično videti precej večji od Bella 412, sta praktično enake velikosti.
Artur Švarc Artur Švarc, Slovenska Vojska
20. februar 2021 | 10:45:00

AS532 Cougar je dvomotorni srednji večnamenski helikopter, ki so ga razvili v Franciji. Njegov predhodnik je SA 330 Puma, prav tako je Cougar na voljo tudi v civilni različici, njegov razvoj pa še vedno poteka. 

Zanimivo je, da je Cougar ali po naše Puma celo starejši kot Bell 412, poletel je dve leti pred Američanom. Civilna različica AS 332 Super Puma je prvič poletela septembra 1977, pod njo pa je podpisan francoski specialist za helikopterje, Aerospatiale. Od 1990 naprej so vse vojaške različice preimenovali v AS 532 Cougar. Podjetje se je pozneje preimenovalo v Eurocopter, tudi naši štirje Pumčki so iz obdobja po 2001 in s tem poreklom, pred dvema letoma pa je Eurocopter prešel pod evropskega letalskega velikana in se zdaj imenuje Airbus Helicopters.

Kot zanimivost dodajmo, da je Aerospatiale sestavil kar nekaj letal, med njimi skupaj z britanskim BAC tudi legendarni Concorde in pred tem enega prvih potniških reaktivec, Caravelle. Med številčnejšo helikoptersko falango pa najdemo tudi Gazelo jugoslovanske vojske.

Slovenska vojska ima podaljšano različico AS532 AL, pogonski sklop z dvema motorjema je v celoti nameščen nad kabino in ne zaseda prostora kot pri Bellu 412, helikopter pa poganjata dva turboosna Turbomeca Makila 1A1, vsak  1400 kW.

Cougar v dolžino meri 18,7 metra, premer rotorja je 15,60 metra,  visok je pet metrov, prazen tehta 4,35 tone, najvišja vzletna teža pa je 9 ton ter 9,35 ton z zunanjim tovorom. Najvišja hitrost je 310 km/h, potovalna pa 240 km/h. Helikopter, ki ga poganja običajni letalski kerozin, ima 580 kilometrov dosega, vzpne pa se do 7600 metrov. 

V različnih konfiguracijah lahko vanj namestijo do 24 vojakov ob treh članih posadke, ali pod njega obesijo do 4 ton tovora, a le teoretično,  saj je masa praznega helikopterja z minimalno potrebnega goriva, če zraven prištejemo 4 tone tovora, krepko čez maksimalno vzletno maso, ki je z zunanjim tovorom 9350 kg.

Za razliko od Bella 412 s sankami je AS532 postavljen na tri uvlačljiva kolesa. Na kupolah zadnjih koles in sprednjih vratih so štirje sklopi senzorjev, ki bi se morda komu zdeli kot lučke ali kamere. V bistvu so to senzorji, ki zaznavajo protiletalsko delovanje infra rdečih, radarsko ali lasersko vodenih izstrelkov. Če je helikopter ogrožen, se sprožijo protiukrepi s toplotnimi vabami ali radarskimi motilniki (flares & chaffs). No, za to mora imeti Cougar nameščene posebne bokse, ki jih v miru seveda ne vozi s sabo. 

Na hipotetično vprašanje, kaj bi se zgodilo, če bi nekdo v njih pomolil recimo kak kos na Balkanu najdenega protiletalskega orožja in sprožil, fantje povedo, da bi sistem javil izstrelek, pilot pa bi izrekel »Oh, f…« in da se običajno konča pri črki F.

Šalo na stran, čeprav je AS532 transportni helikopter, je lahko oborožen z osnovnim orožjem in dvema mitraljezoma na vsaki strani. Njegova avionika in samo vodenje je precej naprednejše od B412. Sploh repni rotor je menda tehnično čudo. Ko helikopterju dodajajo »colective«, to pomeni več navora rotorja in samodejno vrtenje po navpični osi, kar mora pilot kompenzirati s nožnimi komandami Pri Cougarju je ta del samodejen in sinhroniziran, tako da imajo Top Gunovci eno delo manj.

 

V nosu je tudi radar, s katerim spremljajo teren pred sabo in morebitni promet in tudi tu znajo naši piloti povedati kako šalo, da ni ravno pametno stati pred vključenim sistemom, če bi rad imel moške potomce. Motorja na vrhu imata tudi pameten sistem včrpavanja zraka skozi filtre in centrifugo, da motorju ne škodijo prah in drugi delci, kadar pristaja na umazanem terenu. Smeti iz vstopnikov potem odpihava poseben stranski ventilator. 

Tudi tu sta dve zgoraj in spodaj dve rezili, ki sta namenjeni rezanju kablov in varovanju posadke pred morebitnim nezaželenim srečanjem z oviro. 

Po rangu in funkcijah se lahko AS532 primerja z ameriških UH-60 Black Hawk in ruskim Mi-38, je pa Eurocpoter Cougarja vmes nadgradil v EC725 Super Cougar, ki je še večji od naših štirih zrakomlatov. 

Prva dva primerka H-71 in H-72 je slovenska vojska dobila aprila 2003, še dva z oznako H-73 in H-74 pa marca naslednje leto.

Za dodajanje komentarjev morate biti prijavljeni.
spartan
Eurocopter poznam, Turbomeco, Messier-Buggati in ostale...sedaj so vsi Safran, Francozi. Nekaj sem poskusil pri Italijanih, ti so pa butci.
23.2.2021 15:08:30

O Avtomaniji

Kontakt z nami

Podportali

© Copyright 1999-2019 Avtomanija